ما حقایق جالبی در مورد آنچه رنگها در خصوص محصول میگویند و اهمیت آنها در روابط کاری شما با همکاران جمعآوری کردهایم. رنگها بیش از آنچه که فکر میکنید بر شما تأثیر میگذارند. شما هر لحظه از روز با آنها احاطه شدهاید. اگرچه ممکن است حتی از این موضوع آگاه نباشید، اما رنگها بخشی جداییناپذیر از ارتباطات و حس و حال ما را میسازند. دانشمندانی که روانشناسی رنگها را مطالعه میکنند، دریافتهاند که هرچند یکرنگ میتواند تأثیرات متفاوتی بر افراد مختلف داشته باشد؛ اما قوانین کلی و اساسی در مورد تأثیر آن بر مغز ما وجود دارد.
برخی از ویژگیهای رنگهای اصلی عبارتاند از:
رنگ سفید برای هدایای سازمانی و تجاری
رنگ سفید برف، پاکی و زمستان را برایمان خاطرنشان میسازد. این رنگ نماد صلح، سکوت، آغازی جدید، حقیقت و مواردی ازاینقبیل است. هدیههای تبلیغاتی با رنگ و پکیجینگ سفید مؤثر و هدفمند واقع میشوند. این رنگ را میتوان با هر رنگ دیگری ترکیب کرد و بهترین گیفت را ساخت.
رنگ زرد برای هدایای سازمانی و تجاری
ما خلاقیت را با رنگ زرد میشناسیم. این رنگ بیانگر روشنایی و جسارت است و اغلب بااحساس جوانی، بازیگوشی، شادابی و کنجکاوی همراه است. اگر به کارکنان خود هدیهای برای کودکانشان تقدیم میکنید، رنگ زرد را انتخاب نمایید. بهعنوان ایده یک عروسک زردرنگ را با پکیجینگی رنگین تقدیم کنید. بزرگسالان نیز عاشق هدایایی در رنگهای زرد هستند. شاید این موضوع شما را به یاد هدیهای در این رنگ بیندازد که در یک عصر دلپذیر دریافت کردید و پر از حس شادی شدهاید. شاید آن لحظه بهخوبی دلیل این امر را درک نکرده باشید؛ اما اکنون به این موضوع پی بردهاید.
رنگ قرمز برای هدایای سازمانی و تجاری
قرمز نماد زندگی، عشق، سرعت، سرزندگی و پویایی است. این رنگ بهنوعی پرانرژیترین رنگ شمرده میشود و تأثیر زیادی بر فکر و احوالات انسانها دارد. با یک گیفت قرمز میتوانید پیامی مبتنی بر شور، هیجان و ارزش را به کارکنان خود برسانید.
رنگ سبز برای هدایای سازمانی و تجاری
سبز نمادی از صبر و شکیبایی است و ما را به با طبیعت پیوند میدهد. همچنین این رنگ نشاندهنده شادی، امنیت و تعادل است. هدایای تجاری سبزرنگ که به شکل هوشمندانه انتخاب شدهاند، باعث آرامش کارمندان سازمان و ایجاد احساس وفاداری و اخلاق میشود. این رنگ برای کالاهای تبلیغاتی سازگار با محیطزیست نیز انتخاب بسیار خوبی است، زیرا ارتباط مفهومی و نمادین به خصوصی با آن دارد.
رنگ آبی برای هدایای سازمانی و تجاری
آبی را با آب و اسمان میشناسیم. افکار ما با نگاهکردن به رنگ آبی به سمت آزادی و رهایی میرود. این رنگ از پیشرفت و تحول و اقتدار و آرامش نیز به ما نشانی میدهد. ازآنجاییکه آبی بیانگر آرامش است، اغلب در لباسهای فرم و لباس کار هم استفاده میشود. به علاوه رنگ فوق طیفی از احساساتی نظیر هوش، امید و تلاش را به دیگران القا میکند. به همین دلیل انتخاب این رنگ برای یک هدیه سازمانی، منطقی است.
رنگ بنفش برای هدایای سازمانی و تجاری
بنفش از ترکیب آبی و قرمز ساخته میشود و بیانگر هوش و احساسات است. در کنار اینها بنفش همیشه نمادی از تجمل و اعتبار بوده و ثروتمندان بیشتر از آن استفاده میکنند. این رنگ قدرت را به خوبی نمایش میدهد. یک گیفت سازمانی با این رنگ ترکیبی از مفاهیم مختلفی همچون اعتدال، هوش، کنترل و خرد را منعکس میکند.
رنگ صورتی برای هدایای سازمانی و تجاری
این رنگ ملایم ما را به یاد تولد و شروعی دوباره میاندازد و ملایمت، زنانگی و بازیگوشی را نیز در نهان خود دارد. تعجبی ندارد که محبوبترین محصولات مورد استفاده خانمها برای هدایای تبلیغاتی در این رنگ هستند!
رنگ قهوهای برای هدایای سازمانی و تجاری
رنگ قهوهای نمادی از هر چیز ملموس و پایدار است و به عقیده دانشمندان، حس استحکام و صلابت را به دیگران منتقل میکند. این ویژگیها برای یک رابطه سازمانی خوب ضروری هستند؛ بنابراین انتخاب هدایای تبلیغاتی خود با این رنگ درست به نظر میاید. برخی معتقدند رنگ قهوهای نمادی از راحتی و ایمنی نیز است؛ به همین خاطر محصولات مرتبط با این مفاهیم را به رنگ قهوهای عرضه میکنند.
رنگ مشکی برای هدایای سازمانی و تجاری
مشکی رنگی خالص است و با هیچ خانواده رنگی دیگری نزدیکی ندارد. این رنگ نماد پرستیژ است و یک رنگ بسیار محبوب برای هدایای تجاری لوکس محسوب میشود. طیف محصولات این رنگ گسترده و متعلق به افراد مختلفی است.
رنگ هدایای تجاری و هویت شرکتی
بر اساس تجربه دریافتهایم که اکثر مشتریان ما رنگ هدایای تبلیغاتی و تجاریشان را متناسب با رنگ لوگوی شرکت سفارش میدهند. این کار در اغلب موارد درست و تاثیرگذار است؛ زیرا باعث آشنایی بیشتر مشتریان و شرکای کاری با شما میشود. با این وجود، توصیه میکنیم که این روند را دائماً ادامه ندهید؛ چرا که در برخی مواقع بازدهی خوبی نخواهد داشت.
برای مثال اگر تصمیم به هدیه دادن یک چتر به عنوان گیفت مدیریتی دارید و لوگوی شما قرمز است؛ انتخاب چتری قرمز بدترین ایده است. آیا میتوانید مدیرتان را با یک چتر قرمز تصور کنید؟ ورود به بطن شخصیت افراد و ایجاد تناسب، هدف نهایی هر تبلیغی است.
در اغلب موارد باید از رنگهای خنثی برای هدایای سازمانی (سیاه، سفید، خاکستری و غیره) استفاده کنید. زیرا سلیقه و خواستههای طیف وسیعی از افراد را پوشش میدهد. البته انتخاب رنگها به موقعیت و هدف نیز بستگی دارد. همچنین در مواقعی جسور بودن نیز لازم است. گیفتهای تبلیغاتی گاهی باید کمی تحریک کننده باشند تا به هدف مورد نظر خود دست یابند.
چگونه میتوانید از رنگها در تبلیغات برندتان استفاده کند؟
اکنون که با روانشناسی نهفته در پشت رنگها آشنا شدید، و با وجود اطلاعات نسبی که در این مقاله در رابطه با نحوهی استفاده از رنگهای گوناگون بدست آوردهاید، میتوانید از دنیای رنگها به نفع برندسازی خود استفاده کنید. چراکه اگر به اندازه کافی درباره معنا و مفهوم روانشناسی رنگها بدانید، میتوانید از آنها برای تاثیرگذاری بیشتر استراتژیهای بازاریابی خود استفاده کنید. انتخاب درست رنگها شاید ساده به نظر برسد، ولی در برندسازی خوب بسیار تاثیرگذار است. شاید برایتان پیش آمده که با دیدن یک رنگ خاص یا دو رنگ در کنار هم، به یاد برند یا شرکت خاصی میافتید. مثلا شرکتهای ارائه دهنده سیم کارت را با رنگهای منحصربفردی که در برندینگ خود استفاده کردهاند، میشناسیم و اگر با آن رنگها در هر جایی مواجه شویم، احتمال به یادآوری آن شرکت در ذهن، بالاست. در ادامه این مقاله، قصد داریم شما را در مورد نحوه استفاده از رنگهایی که مشتریان را جذب میکنند بیشتر راهنمایی کنیم.
1- از رنگهای الهام بخش احساسات کمک بگیرید.
رنگهای خاصی را برای رنگبندی محصول، کاتالوگ، لوگوی شرکت یا بستهبندی محصولاتتان استفاده کنید که احساسات مخاطب را تحت تاثیر قرار میدهند. رنگهایی که با واکنشهای عاطفی همراه هستند، رنگهای با جلوه سرگرم کننده یا طیف رنگی که به یک مفهوم خاص اشاره میکند، همچنین استفاده از طرحها و کاراکترهای خاص رنگی، همگی به ارتباط مفید و نتیجهبخش با مخاطب کمک میکنند. بنابراین در ابتکارهای بازاریابی نباید آنها را نادیده گرفت.
2- عملکرد رقبایتان را تجزیه و تحلیل کنید.
عملکرد شرکتها و برندهای همکارتان را دورادور زیر نظر بگیرید. یک سری از اقدامات آنها برای پیشرفتشان کارساز بوده و یک سری از عملکردهای دیگر بی فایده هستند. شما میتوانید از تجربیات و آزمون و خطای آنها برای اصلاح و بهبود رویکرد خود در دنیای کسب و کار بهره بگیرید. در مورد تحلیل کامل روانشناسی رنگهایی که از آن استفاده کردهاند، به طراحی وبسایت، صفحات لندینگ پیج، بنرهای تبلیغاتی در سایتها و شبکههای اجتماعی و ابزارهای بازاریابی مانند هدایای مناسبتی و هدیه شرکتی آنها نگاه کنید.
حالا بهتر متوجه میشوید که چه کارهایی درست و چه کارهایی نادرست بوده است. پس میتوانید از نکات موثر برای استفاده در استراتژی بازاریابی مخصوص به خود الهام بگیرید.
3- در انتخاب خود ثابت قدم باشید.
همه دقت خود را روی انتخاب رنگ پیامآور برند یا سازمان بکار گرفته و به زوایای مختلفش فکر کنید. اما بعد از انتخاب، روی تصمیم خود وفادار بمانید. هر رنگی که انتخاب میکنید، چه قرمز باشد، چه سبز و چه آبی، یا حتی رنگ جسورانهای مثل مشکی، مهم این است که در گذشت زمان روی انتخابتان بمانید. این کار باعث میشود ثبات شما به یک اعتبار و ذهنیت پایدار در بین مخاطبان ختم شود. افراد با دیدن مداوم شرکت شما با یک رنگ یا طیف رنگی خاص، بهتر با شما ارتباط برقرار کرده و اعتماد بیشتری به برندتان خواهند داشت. وفادار بودن به رنگ مخصوص، ناخودآگاده اطمینان بیشتری در مخاطبان فعلی و احتمالی ایجاد کرده و از فراموش شدنتان جلوگیری میکند. اما اگر امروز شرکت خود را با یک رنگ مطرح کنید و فردا با یک رنگ دیگر، مشتریان احساس میکنند که به اندازه کافی حرفهای و قابل اعتماد نیستید.
4- برای پیدا کردن رنگ مناسب از مخاطب کمک بگیرید.
اگر مطمئن نیستید که بکارگیری کدام رنگها در کنار هم برای تبلیغات برند شما مناسبتر است، میتوانید در نظر سنجی از کارکنان و مخاطبان کسب و کارتان کمک بگیرید. همچنین این امکان وجود دارد که از ابزارهای برندسازی مثل هدایای تبلیغاتی استفاده کنید تا متوجه شوید که مشتری، خریدار یا ارباب رجوع با کدام رنگها ارتباط بیشتری برقرار میکند. افزودن آرم یا لوگوی تجاری به این هدیهها را فراموش نکنید! چون علاوهبر درک رفتار مشتری، به ایجاد ارتباط موفقتر کمک میکند.
5- گاهی تست کردن چاره کار است!
اگر بین دو رنگ شک دارید و این موضوع که کدام یک محبوبتر خواهد بود برایتان مبهم و گیج کننده است، میتوانید آنها را امتحان کرده و سپس نظر مخاطب را جویا شوید. با این کار یک راه عالی، ساده و قابل اعتماد برای درک علاقه یا عدم پسند مشتری پیش روی شماست. همچنین به شما کمک میکند تا رویکردتان را در بازاریابی آزمایش و اصلاح کرده و یک استراتژی ویژه برای برخورد اول با مشتریان طراحی کنید تا شما را به ذهنشان بسپارند.
چه رنگهایی باعث میشوند هدیه سازمانی شما لوکستر و خاصتر به نظر برسد؟
در کنار این گزینه همیشگی که رنگ هدیه سازمانی شما با رنگ لوگو یا رنگ انتخابی مخصوص کسب و کارتان همخوانی داشته باشد، بعضی رنگها ناخودآگاه لوکس و خاص به چشم میخورند. یکی از رایجترین این رنگها که حتما تا به حال زیاد با آن در طراحی بستهبندی محصولات، جعبهها یا حتی دکوراسیون فضاها برخورد کردهاید، ترکیب رنگهای مشکی و طلایی است.
رنگهای لوکس دیگر مثل سبز زمردی، قرمز یاقوتی، آبی یاقوت کبود هم پیشنهادهای خوبی برای بکاربرده شدن در جعبه بستهبندی یا انتخاب رنگ خود هدیه سازمانی هستند. رنگهای شیک و همه پسند و در عین حال لاکچری برای پکیجینگ هدایای سازمانی، سفید یا کرمی در ترکیب با طیفهای رنگی سبز، آبی یا قهوهای چوبی هستند. برای مثال تونالیتههای مختلف آبی از فیروزهای گرفته تا آبی نفتی و کاربنی، انتخاب مناسب و متداولی برای بستهبندیهای شکیل هدایا به شمار میآیند. از طرفی رنگهای قهوهای مایل به قرمز با نمای چوبی به ویژه اگر سطح براقی هم داشته باشند، بسیار لوکس و شیک به نظر میرسند. اریسا در بستهبندی محصولاتش تمامی این معیارها را در نظر گرفته و ضمن تنوع بالا در تدارک جعبههای زیبا و خلاقانه، برای خاصتر کردن آنها از طرحهای سنتی و نقوش معنادار ایرانی نیز استفاده میکند.
چرا رنگ مناسب به فروش شما کمک میکند؟
همانطور که قبلاً اشاره کردیم، رنگها یکی از مهمترین عوامل ارتباط بصری هستند، زیرا برداشت ما را نسبت به محصولات و برندها شکل میدهند. رنگهای مختلف در هر فردی واکنشهای احساسی متفاوتی را میسازد. ثابت شده است که رنگها به فروش بیشتر کمک میکنند. تحقیقات نشان داده تقریباً 85٪ از مصرف کنندگان اقرار کردهاند که رنگ محصول دلیل اصلی خریدشان بوده است.
به نظر شما رنگ لوگو میتواند بر ارتباطات و احساس اشخاص نسبت به محصول تأثیر بگذارد؟ اگر رنگها را با دقت و تناسب انتخاب کنید، هدیه تجاری شما تبدیل به مزیت رقابتی شده و شما را با دیگران متمایز میکند. در کنار این مورد، بر کیفیت فروش سازمانی و دیدگاه مصرف کنندگان تأثیر میگذارد.
بر اساس تحقیقات انجام شده توسط سازمانهای بازاریابی نکات جالبی در خصوص تاثیر رنگها بیان شده است:
- رنگهایی که هوشمندانه و با استراتژی انتخاب شده باشند؛ میتوانند اعتبار و نام برند را تا 80% افزایش دهند.
- 85 درصد میزان خرید افراد به رنگها وابسته است.
- رنگها حتی در بهبود خوانایی بیش از 40% تاثیر دارند.
- چینش رنگی یادگیری را از 55% به 78% افزایش میدهد.
- رنگها میزان درک و برداشت افراد را تا 73% افزایش میدهند.

خوبه